Bajka czy książka logopedyczna? Obydwie formy literatury mają swoje miejsce w życiu dziecka i mogą być wykorzystywane na różne sposoby, zależnie od celów edukacyjnych i rozwojowych. Czy jednak długie bajki, baśnie i legendy pełnią takie same funkcje, jak książki logopedyczne? Czy jedna pozycja może zastąpić drugą? Jaki wpływ na mowę dziecka ma każda z tych treści? Wyjaśniamy.
Bajki, baśnie i książki logopedyczne różnią się pod wieloma względami, zarówno pod względem treści, celów, jak i sposobu ich wykorzystania.
Bajki i baśnie są opowieściami fantastycznymi, które mają na celu rozwijanie wyobraźni i wartości, podczas gdy książki logopedyczne to specjalnie przygotowane materiały, skupiające się na terapeutycznym wsparciu rozwoju mowy i języka u dzieci.
Książki logopedyczne są cennym narzędziem dla małego dziecka z różnymi potrzebami w zakresie rozwoju mowy i języka. Zaprojektowane w taki sposób, aby pomóc dziecku w rozwijaniu umiejętności mowy. Dzieci, które mają trudności z artykulacją, wymową lub innymi aspektami mowy, mogą skorzystać z ćwiczeń i terapeutycznych zabaw zawartych w książce logopedycznej. To pomoże im poprawić swoje umiejętności komunikacyjne.
Dla dzieci uczestniczących w terapii logopedycznej książka logopedyczna może stanowić ciekawy dodatek do tradycyjnych sesji terapeutycznych. Dzięki temu dziecko utrwala i praktykuje zdobyte już umiejętności w zabawny i stymulujący sposób.
Ponadto czytanie książek logopedycznych może być świetną okazją do wspólnego spędzania czasu z rodzicami lub opiekunami. Wspólny czas z książką nie tylko wzmacnia więź rodzinną, ale także pomaga w rozwijaniu umiejętności językowych dziecka. Książki logopedyczne są bardzo atrakcyjne zarówno pod względem treści, jak i szaty graficznej. Często zawierają zabawne ilustracje i ciekawe historie, które stymulują wyobraźnię dziecka i zachęcają je do aktywnego uczestnictwa w czytaniu.
Przy wyborze książki logopedycznej warto zwrócić uwagę na to, dla kogo jest przeznaczona (przedział wiekowy), czy zawiera ciekawe ilustracje i czy uwzględnione są w niej ćwiczenia dostosowane do konkretnych potrzeb logopedycznych. Zwróć też uwagę na autora publikacji. To bardzo ważne, aby książka logopedyczna napisana była przez specjalistę (najlepiej logopedę), który na co dzień korzysta z książek i pomocy logopedycznych ☺️.
Autor:
Sylwia Wójcik
Anna Fryzowicz-Kotarba