Kiedy do logopedy – podpowiadamy

Logopedia jest dziedziną, która zajmuje się diagnozowaniem i terapią różnorodnych zaburzeń mowy i komunikacji. W artykule „Kiedy do logopedy – podpowiadamy” przedstawimy sytuacje, w których warto skonsultować się z logopedą.

Wczesne rozpoznanie i interwencja

W procesie rozwoju dziecka zdolność komunikacji i mowy odgrywa niezwykle istotną rolę. Nierzadko zdarza się, że rodzice lub inne osoby mające bezpośredni kontakt z dzieckiem (np. dziadkowie, pedagodzy w żłobku, nauczyciele edukacji przedszkolnej) dostrzegają trudności, które powinny być skonsultowane u specjalisty. O jakich dokładnie sygnałach alarmowych mowa? Na co szczególnie rodzice powinni zwrócić uwagę w procesie kształtowania umiejętności komunikacji i mowy swojego dziecka? O jakich sygnałach alarmowych mowa?

Kiedy z dzieckiem do logopedy?

Konsultacja u logopedy jest zalecana, gdy u swojego dziecka zauważymy:

  • problemy ze ssaniem, połykaniem śliny lub przełykaniem pokarmów/płynów, gryzieniem, przeżuwaniem (trudności w zakresie jedzenia);
  • nieustannie otwartą buzię, nadmierne ślinienie się;
  • 2-3 miesiąc życia – brak tak zwanego głużenia, a więc pierwszej fazy rozwoju mowy. Głużenie to nic innego, jak bezwarunkowe mówienie głosek tylnojęzykowych i gardłowych (k, g, ch, r);
  • 5-9 miesiąc życia – brak gaworzenia;
  • 1 rok życia – brak umiejętności wypowiadania prostych sylab i pojedynczych słów;
  • 2 rok życia – brak mowy lub ubogi słownik (dziecko wymawia jedynie pojedyncze słowa bez próby budowania zdania);
  • 4 rok życia – trudności w prawidłowej wymowie głosek: s,z,c,dz;
  • 5 rok życia – trudności w prawidłowej wymowie głosek: sz, rz, cz, dż;
  • 6-7 rok życia – trudności z poprawną wymową głoski ,,r”, problemy z prawidłową wymową pozostałych głosek (deformacja wymowy głosek);
  • brak reakcji na swoje imię, polecenia i komunikaty;
  • mowę niewyraźną, mało zrozumiałą dla osób z otoczenia (bez względu na wiek dziecka);
  • brak mowy w określonych sytuacjach lub miejscach (np. dziecko przestaje mówić w przedszkolu);
  • jąkanie się;
  • nietypowe wysuwanie języka miedzy zęby podczas artykulacji;
  • wyraźnie opóźniony rozwój mowy w porównaniu z rówieśnikami;
  • trudności z nauką czytania i pisania.

Małe dziecko u logopedy?

Takie małe dziecko, a już do logopedy? Takie pytania pojawiają się dość często w głowach rodziców. Niestety w społeczeństwie utarło się przekonanie, że logopeda to specjalista, do którego kieruje dziecko nauczyciel, po zauważeniu trudności w czytaniu i pisaniu. Tymczasem logopeda może udzielić ogromnego wsparcia już najmłodszym pacjentom – w wieku noworodkowym i niemowlęcym. Tak naprawdę w przypadku pracy logopedy nie istnieją żadne granice wiekowe pacjentów.

Logopeda to nie wyrok

Pamiętajmy jednak, że wizyta u logopedy nie zawsze oznacza poważne problemy z mową. To również profilaktyka i wsparcie w rozwoju komunikacyjnym dziecka. Spotkanie u logopedy może okazać się cennym wsparciem dla rozwoju mowy dziecka i co równie istotne, przynieść rodzicom wewnętrzny spokój. Czy nie lepiej zdecydować się na konsultacje i usłyszeć od logopedy, że nic niepokojącego się nie dzieje, niż odkładać wizytę na przyszłość i być może tym samym opóźnić terapię logopedyczną?

Podsumowanie

Wizyta u logopedy może przynieść wiele korzyści dzieciom w różnym wieku. Wczesne rozpoznanie i interwencja mogą zapobiec pogłębianiu się problemów związanych z mową i komunikacją. Zaburzenia mowy i komunikacji można skutecznie wspomóc za pomocą terapii logopedycznej. Logopeda to specjalista, który pomoże dziecku rozwijać umiejętności językowe i komunikacyjne, co wpłynie pozytywnie na jego rozwój i pewność siebie.

Autor:

Sylwia Wójcik

Anna Fryzowicz-Kotarba

Inne wpisy

Zobacz wszystko
Recenzja poradnika ,,Kiedy zacznie mówić” Czytaj dalej
Pomysły na prezent na święta dla dzieci Czytaj dalej
Inteligencja emocjonalna u dzieci – co to znaczy? Czytaj dalej
Telefon i wysokie technologie a rozwój mowy dziecka Czytaj dalej
Długa bajka czy książka logopedyczna dla małych dzieci? – TEN WYBÓR MA ZNACZENIE! Czytaj dalej
Jak wzmocnić więzi rodzinne poprzez planowanie wspólnych działań i czasu wolnego? Czytaj dalej
Czy rodzice mogą samodzielnie poprawić mowę swojego dziecka? Czytaj dalej
Książka logopedyczna dla dzieci – NOWOŚĆ Wydawnictwa Czytolandia Czytaj dalej
Nowa pozycja logopedyczna, wspierająca rozwój mowy maluszka.

Logopedyczna nowość !!!

Czytaj dalej

Zapisz sie na nasz newsletter

Społeczność

Zobacz więcej