Logopedia jest dziedziną, która zajmuje się diagnozowaniem i terapią różnorodnych zaburzeń mowy i komunikacji. W artykule „Kiedy do logopedy – podpowiadamy” przedstawimy sytuacje, w których warto skonsultować się z logopedą.
W procesie rozwoju dziecka zdolność komunikacji i mowy odgrywa niezwykle istotną rolę. Nierzadko zdarza się, że rodzice lub inne osoby mające bezpośredni kontakt z dzieckiem (np. dziadkowie, pedagodzy w żłobku, nauczyciele edukacji przedszkolnej) dostrzegają trudności, które powinny być skonsultowane u specjalisty. O jakich dokładnie sygnałach alarmowych mowa? Na co szczególnie rodzice powinni zwrócić uwagę w procesie kształtowania umiejętności komunikacji i mowy swojego dziecka? O jakich sygnałach alarmowych mowa?
Konsultacja u logopedy jest zalecana, gdy u swojego dziecka zauważymy:
Takie małe dziecko, a już do logopedy? Takie pytania pojawiają się dość często w głowach rodziców. Niestety w społeczeństwie utarło się przekonanie, że logopeda to specjalista, do którego kieruje dziecko nauczyciel, po zauważeniu trudności w czytaniu i pisaniu. Tymczasem logopeda może udzielić ogromnego wsparcia już najmłodszym pacjentom – w wieku noworodkowym i niemowlęcym. Tak naprawdę w przypadku pracy logopedy nie istnieją żadne granice wiekowe pacjentów.
Pamiętajmy jednak, że wizyta u logopedy nie zawsze oznacza poważne problemy z mową. To również profilaktyka i wsparcie w rozwoju komunikacyjnym dziecka. Spotkanie u logopedy może okazać się cennym wsparciem dla rozwoju mowy dziecka i co równie istotne, przynieść rodzicom wewnętrzny spokój. Czy nie lepiej zdecydować się na konsultacje i usłyszeć od logopedy, że nic niepokojącego się nie dzieje, niż odkładać wizytę na przyszłość i być może tym samym opóźnić terapię logopedyczną?
Wizyta u logopedy może przynieść wiele korzyści dzieciom w różnym wieku. Wczesne rozpoznanie i interwencja mogą zapobiec pogłębianiu się problemów związanych z mową i komunikacją. Zaburzenia mowy i komunikacji można skutecznie wspomóc za pomocą terapii logopedycznej. Logopeda to specjalista, który pomoże dziecku rozwijać umiejętności językowe i komunikacyjne, co wpłynie pozytywnie na jego rozwój i pewność siebie.
Autor:
Sylwia Wójcik
Anna Fryzowicz-Kotarba