Długa bajka czy książka logopedyczna dla małych dzieci? – TEN WYBÓR MA ZNACZENIE!

Bajka czy książka logopedyczna? Obydwie formy literatury mają swoje miejsce w życiu dziecka i mogą być wykorzystywane na różne sposoby, zależnie od celów edukacyjnych i rozwojowych. Czy jednak długie bajki, baśnie i legendy pełnią takie same funkcje, jak książki logopedyczne? Czy jedna pozycja może zastąpić drugą? Jaki wpływ na mowę dziecka ma każda z tych treści? Wyjaśniamy.

Czym różnią się bajki i baśnie od książek logopedycznych?

Bajki, baśnie i książki logopedyczne różnią się pod wieloma względami, zarówno pod względem treści, celów, jak i sposobu ich wykorzystania.

BAJKI I BAŚNIE:

  • to opowieści zwykle fantastyczne, które często posiadają elementy magii i czarów. Pojawiają się w nich cudowne postacie i niesamowite przygody. Zazwyczaj mają bogaty wątek fabularny i zawierają morał, czyli naukę moralną lub życiową, którą autor chce przekazać czytelnikowi;
  • przede wszystkim służą rozrywce i edukacji dzieci. Mają również na celu rozwijanie wyobraźni, emocjonalnego zaangażowania oraz przekazywanie cennych wartości i zasad;
  • chociaż mogą dostarczyć różnych korzyści edukacyjnych, to jednak ich głównym celem nie jest specyficzne wspieranie rozwoju mowy lub nauka języka. Treść bardzo często jest długa. Duża ilość zdań złożonych oraz wyrazów wielosylabowych może być niezrozumiała dla dzieci, szczególnie w pierwszych latach ich życia.

KSIĄŻKI LOGOPEDYCZNE:

  • tworzone przez specjalistów (m.in. logopedów, pedagogów) z myślą o wspieraniu rozwoju mowy i języka u dzieci. Zawierają różnorodne ćwiczenia, onomatopeje, zabawy słowne, rymowanki, zagadki i historyjki, które pomagają rozwijać umiejętności słuchania, rozumienia, mówienia i wymowy;
  • często mają wyraźnie określone cele terapeutyczne;
  • mogą być dostosowane do różnych grup wiekowych i poziomów zaawansowania dziecka, a także uwzględniają różne aspekty mowy, takie jak artykulacja, fonologia, gramatyka czy słownictwo;
  • głównym celem książek logopedycznych jest wsparcie rozwoju konkretnych umiejętności językowych. Z powodzeniem wykorzystywane są więc nie tylko przez pedagogów i rodziców, lecz i w terapii logopedycznej;
  • stworzone z myślą o wspieraniu konkretnej dziedziny rozwoju, tj. logopedii i języka, co sprawia, że są bardziej ukierunkowane na aspekty terapeutyczne.

Bajki i baśnie są opowieściami fantastycznymi, które mają na celu rozwijanie wyobraźni i wartości, podczas gdy książki logopedyczne to specjalnie przygotowane materiały, skupiające się na terapeutycznym wsparciu rozwoju mowy i języka u dzieci.

Po co dziecku książka logopedyczna?

Książki logopedyczne są cennym narzędziem dla małego dziecka z różnymi potrzebami w zakresie rozwoju mowy i języka. Zaprojektowane w taki sposób, aby pomóc dziecku w rozwijaniu umiejętności mowy. Dzieci, które mają trudności z artykulacją, wymową lub innymi aspektami mowy, mogą skorzystać z ćwiczeń i terapeutycznych zabaw zawartych w książce logopedycznej. To pomoże im poprawić swoje umiejętności komunikacyjne.

Dla dzieci uczestniczących w terapii logopedycznej książka logopedyczna może stanowić ciekawy dodatek do tradycyjnych sesji terapeutycznych. Dzięki temu dziecko utrwala i praktykuje zdobyte już umiejętności w zabawny i stymulujący sposób.

Ponadto czytanie książek logopedycznych może być świetną okazją do wspólnego spędzania czasu z rodzicami lub opiekunami. Wspólny czas z książką nie tylko wzmacnia więź rodzinną, ale także pomaga w rozwijaniu umiejętności językowych dziecka. Książki logopedyczne są bardzo atrakcyjne zarówno pod względem treści, jak i szaty graficznej. Często zawierają zabawne ilustracje i ciekawe historie, które stymulują wyobraźnię dziecka i zachęcają je do aktywnego uczestnictwa w czytaniu.

WAŻNE!

Przy wyborze książki logopedycznej warto zwrócić uwagę na to, dla kogo jest przeznaczona (przedział wiekowy), czy zawiera ciekawe ilustracje i czy uwzględnione są w niej ćwiczenia dostosowane do konkretnych potrzeb logopedycznych. Zwróć też uwagę na autora publikacji. To bardzo ważne, aby książka logopedyczna napisana była przez specjalistę (najlepiej logopedę), który na co dzień korzysta z książek i pomocy logopedycznych ☺️.

Autor:

Sylwia Wójcik

Anna Fryzowicz-Kotarba

Inne wpisy

Zobacz wszystko
Recenzja poradnika ,,Kiedy zacznie mówić” Czytaj dalej
Pomysły na prezent na święta dla dzieci Czytaj dalej
Inteligencja emocjonalna u dzieci – co to znaczy? Czytaj dalej
Telefon i wysokie technologie a rozwój mowy dziecka Czytaj dalej
Kiedy do logopedy – podpowiadamy Czytaj dalej
Jak wzmocnić więzi rodzinne poprzez planowanie wspólnych działań i czasu wolnego? Czytaj dalej
Czy rodzice mogą samodzielnie poprawić mowę swojego dziecka? Czytaj dalej
Książka logopedyczna dla dzieci – NOWOŚĆ Wydawnictwa Czytolandia Czytaj dalej
Nowa pozycja logopedyczna, wspierająca rozwój mowy maluszka.

Logopedyczna nowość !!!

Czytaj dalej

Zapisz sie na nasz newsletter

Społeczność

Zobacz więcej